Uw winkelwagen
Uw winkelwagen is leeg
Desondanks zijn er veel mensen die niet met een boormachine overweg kunnen. Op school wordt gewoonlijk geen boorles gegeven en veel mensen leren het ook niet van hun ouders. Daarom moet menigeen het zelf leren. Gelukkig bestaan daar ook allerlei handleidingen voor. Ook wij hebben een handleiding voor het werken met een boormachine gemaakt.
Een boormachine is een van de meest universele soorten gereedschap voor in huis. Ze zijn geschikt voor allerlei werkzaamheden: gaten in muren boren is lang niet de enige reden om ermee te leren werken.
Een moderne boormachine bestaat o.a. uit de volgende onderdelen:
Aan de onderkant van de boormachine bevindt zich de stroombron. Dit kan een kabel zijn om de boormachine op een stopcontact aan te sluiten of een verwijderbare accu die eenvoudig kan worden opgeladen. Dat laatste is het geval bij accu boormachines.
Ook heeft iedere boormachine een knop voor omgekeerde werking, wat vooral handig is bij het schroeven of het losmaken van vastzittende boren.
Hieronder proberen we uit te leggen hoe u kunt leren boren. Dat is helaas vrij lastig in woorden uit te leggen; het is het belangrijkst om zelf nader kennis te maken met uw boormachine. Volg daarbij onze tips en probeer uit hoe u recht kunt boren. En boor eerst wat gaten om te oefenen voordat u met het echte werk begint.
Houd er rekening mee dat een hogere snelheid ideaal is voor boren, terwijl een lagere snelheid meer kracht biedt om te schroeven.
Als u een accu boormachine hebt aangeschaft, hebt u een geweldig stuk gereedschap gekregen om overal te gebruiken, ook op plekken waar geen stroom voorhanden is. Wel moet de accu uiteraard op tijd worden opgeladen om de boormachine gaande te houden. Laad de accu alleen op met een door de fabrikant geleverde oplader. Sluit het netsnoer aan op de lader en steek het andere uiteinde in een stopcontact van 220 V. Het ledlampje geeft de laadstatus aan: het knippert meestal wanneer de accu wordt geladen en brandt continu wanneer deze volledig is opgeladen.
Als u veel moet boren en niet onnodig wilt hoeven wachten tot de accu is opgeladen, koop er dan een extra accu bij. Zo kan er altijd een in de oplader zitten terwijl u met de andere werkt.
Als u in verschillende materialen boort, moet u de boor verwisselen. Wilt u in tegels boren, kies dan voor een speciale boor voor keramiek. Voor boren in beton hebt u weer een ander type boor nodig. Hieronder vindt u een lijst van de meest voorkomende soorten boren.
Metaal – HSS boren van snelstaal (High-Speed Steel)
Hout - spiraalboren met een grote punt
Tegels – de boorpunt is meestal voorzien van een hardmetalen (wolfraam) punt. Boor op lage snelheid zonder klopfunctie om te voorkomen dat de tegel barst.
Beton en bakstenen – speciale boren met hardmetalen punt (boor bij voorkeur met klopfunctie)
Kunststof – scherpe boren. Boor op lage snelheid om oververhitting te voorkomen
Gebruik in elk geval een veiligheidsbril en overweeg ook handschoenen en een mondkapje. Als u in hout boort, leg dan een houtboor klaar. Voor boren in beton zijn andere, speciale boren verkrijgbaar.
Boor haaks op het oppervlak. Houd de boormachine met beide handen vast.
U kunt uzelf een handje helpen door de onderkant uit een petfles te snijden en deze onderkant op de boor te plaatsen. Zo valt vuil en stof handig in uw geïmproviseerde plastic bakje. Er zal af en toe nog wel wat op de grond terechtkomen, maar het zal een hoop troep schelen.
Stel uzelf een aantal vragen als u een boormachine wilt kopen:
Liefhebbers en fervente doe-het-zelvers geven de voorkeur aan boormachines met een vooraf instelbaar toerental, omkeerbare snelheid en handige ledverlichting voor de werkplek.
1. Bescherm uw ogen altijd met een veiligheidsbril en draag werkhandschoenen.
2. Moet u veel gaten van dezelfde diepte boren, plak dan een stuk gekleurd plakband op de boor dat precies even lang is als de gaten diep moeten zijn.
3. Laat de boor na het boren eerst afkoelen, omdat hij erg heet kan zijn.
4. Gun je boormachine bij langdurige boorwerkzaamheden af en toe een korte pauze om te voorkomen dat de motor oververhit raakt.